Bouwinnovaties versnellen bij snelweg A58

16-12-2021

Een showcase van duurzame en circulaire toepassingen in de wegenbouw moet het worden: de Verzorgingsplaats (parkeerplaats met tankstation) Kloosters langs de rijksweg A58 bij Oirschot.

Hier wordt de komende jaren volop geëxperimenteerd met het toepassen van innovatieve producten, die onder andere zorgen voor reductie van CO2 en stikstof. Dit komt terug in de aanleg van circulair asfalt en de bouw van een innovatief paviljoen, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van elektrisch aangedreven materieel en het testen van circulair wegmeubilair.

De aanleg van vier innovatiestroken - dubbele in- en uitvoegstroken van 1400 meter van en naar de verzorgingsplaats - is dit najaar gestart. Aannemer Gebr. Van Kessel past hierbij een aantal ‘groene’ asfaltmengsels toe, zoals KonwéCO2 met een biobased ‘verjonger’. “Zodra er veel asfalt gerecycled wordt, moet de oude ‘harde‘ bitumen weer verwerkbaar gemaakt worden. Dat noemen we verjongen en kunnen we tegenwoordig met plantaardige olie”, legt Jack Tijssen namens de aannemer uit. Ook wegmeubilair als verkeersbord- en hectometerpalen zijn volledig biobased en bestaan voor de helft uit gemaaid bermgras.

Met deze proeftuin wil Rijkswaterstaat met marktpartijen, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties de ontwikkeling van veelbelovende innovaties versnellen: “Niet alleen om die toe te kunnen passen bij de verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Breda, maar ook elders in Nederland en daarbuiten”, stelt Stan Kerkhofs, programmamanager bij Rijkswaterstaat.

In een breed collectief van zo’n 20 organisaties, waarvan ook de provincie Noord-Brabant deel uitmaakt, wordt hier volgend jaar bovendien een paviljoen gerealiseerd. Dat gebeurt onder de noemer ‘symbiotisch bouwen’: op basis van gelijkwaardigheid, met de natuur als inspiratiebron en de overheid in de rol van co-creator.

“Dat is behoorlijk experimenteel”, aldus Kerkhofs. “Wat kunnen wij van die samenwerking leren, zodat we op die manier circulaire en klimaatadaptieve gebouwen en wegen kunnen maken? Samen zijn we verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, exploitatie en later de ontmanteling van het paviljoen. Allemaal zonder het vrijkomen van afval, want dat kent de natuur ook niet.”

Nieuwsgierig hoe deze aanpak er in de praktijk kan uitzien? Laat u inspireren door een mooi voorbeeld uit de praktijk: “Bouwinnovaties versnellen bij snelweg A58”. 

Cookie-instellingen